Populära inlägg

söndag 24 oktober 2010

Beteendepsykologi

Jag är fascinerad av mänskligt beteende, mitt och andras. Beteenden är något vi lär oss tidigt och de följer med oss länge. När vi föds lär vi oss göra samma saker som mamma (ofta) gör, därför klär sig småpojkar i klänning och målar läpparna röda, mamman gör så. Så tro inte att eran son föredrar killar bara för att han lånar dina pumps han vet inte bättre bara. Jag växte upp med pojkar vilket gav mig ett rätt grabbigt sätt, det formade mig och gav mig en annan syn på livet än andra. Jag lärde mig utstå smärta för det var grabbigt, jag lärde mig kasta kniv för det var också grabbigt, jag lärde mig att fast jag är tjej kan jag göra som killarna gör. Om tjejer väljer att anta ett manligt beteende accepteras vi fortare i samhället än om en man väljer att anta ett kvinnligt beteende. Varför är det så undrar ni? Jo, mannen är normen i västvärlden, det är okej om kvinnan vill bli manligare, hon antar normens ledande beteende. Därför accepterar vi kvinnliga soldater, kvinnliga idrottsmän osv. Beteenden är bra och dåliga. Det bästa med beteenden är att man kan förändra dem. Inget inlärt beteende är konstant utan föränderligt. Förutsättningen är att individen själv vill förändra sitt tänk. Kommer man till det vägskälet när beteendet styr ens liv är det en förutsättning att man vågar ifrågasätta sig själv om varför man gör som man gör. Vågar man det har man kommit en bra bit på vägen till förändring. Tricket är att byta det dåliga beteendet mot ett som är bra. Allt sitter i hjärnan, allt är upp till individen, vågar man kan man vinna så mycket. Så sluta tro att det bara är att sluta supa om man gjort det i tjugo år, eller knarka, eller äta skitmat eller gång på gång träffa män som slår skiten ur en. Allt har med beteenden att göra och det är en process att ta sig ur. En sak till som är av vikt är att veta att barn inte gör som man säger utan gör som man gör så tänk på det nästa gång ni säger åt barnen att det är farligt att röka och sen själva tänder en cigarett. Eller att godis ska man äta på lördagar men smyger i skåpet när man tror att barnen inte ser eller hör. Om vi vill bli goda förebilder för nästa generation måste vi komma ihåg att bete oss som vi vill att våra barn ska bete sig.

1 kommentar:

  1. Jag växte upp bland barn, jobbar med barn, blev med barn, fick barn och är ett barn fast ett vuxet ;)

    SvaraRadera